Nemet mindennapok

Nemet mindennapok

AC

2016. február 24. - Irbisz

http://www.careercenter.uni-halle.de/im/1360171167_1365_00_800.jpg

Merenges a multon, eredmenyes hamburgi 3 napot követöen, a több mint 3 oras vonatuton igazan raert nosztalgiazni is az ember :). Multkor jutott eszembe, amikor a toborzasi napunk AC-jan a masik oldalon ülve vehettem reszt, mi volt a különbseg ahhoz kepest, amikor en voltam az AC szenvedö alanya.

Több mint 5.5 eve, amikor elöször kerültem kapcsolatba ezzel a kivalasztasi eszközzel, azt sem tudtam hogy eszik vagy isszak, igy a sikeres vezetöi felveteli elbeszelgetes utan sötetbe valo ugrasnak tünt, amikor közölte a HR- es mi van meg hatra.

Tisztazo kerdesemre a valaszt kaptam (az azota az angol leanyvallalathoz került HR-es kolleganötöl), keszülni felesleges ra, inkabb arra ügyeljek, pihenten erkezzem. Utananezve mi az AC, azert arra jutottam, kifejezett felkeszüles erre tenyleg nem lehet, de azert valamiket atnezegettem elötte, bar azt mar meg nem mondom miket, es azt plane nem, volt-e ennek barmifele ertelme :)

„Termeszetesen“ idöm volt böven, onnantol hogy közölte, lesz meg egy AC is, majd masfel honap telt el a tenyleges idöpontig. Akkor nagyon csodalkoztam, utolag, a ceg eletet megismerve mar nem annyira, egy igazgatonak igen ritkan van üres 6 oraja, marpedig a cegközpontban olyan szakertöi allasra, amire keszültem, az AC-hez kell egy igazgato es egy osztalyvezetö. A HR-es plusz szereplöt, es a szinten HR-es „jegyzökönyvezetöt“ nem szamolom akadalyozo tenyezönek, ök akkor mennek amikor egy elfoglalt igazgato raer.

A kiirt idöpont elött 10 perccel ott voltam 7:50 körül, es 8 ora utan valamivel elmentünk a HR-es lannyal egy eldugott terembe, ahol 45 perces egyeni munka vart ram, ott is hagyott. A feladat szerint tanacsado voltam, es egy prosperalo, terjeszkedes elött allo kisebb vallalkozasnak kellett a tanacsadas kereteben üzleti tervet adni a „hogyan tovabb“ kerdesre, amelyhez az adatokat a feladatleirasban megadtak. Dolgoztam, szamolgattam, es ennek lenyeget flip chart-on összefoglaltam, ez volt a kiiras utolso pontja. Az idöt kevesnek talaltam, de gondolom az is celja ennyi idöt hagyni csak ra, hogy dolgozik idönyomasban az ember. Aztan az is meglehet, hogy ezt csak utolag probalom belemagyarazni, semmifele ilyen szempont nem volt :)

Idö leteltevel visszavitt Evi, leültetett, es varnom kellett mig kiertekeli a bizottsag amit csinaltam, valamint megbeszelik ki mit es hogy fog kepviselni, milyen pontokon tamadjak amit csinalt az emberfia. Mivel a hianyos adatokbol nem lehet egyertelmüen jo, es egyedül megfelelö tervet elkesziteni, a vilag legtapasztaltabb tanacsadoja sem tudna olyat mutatni, ami ne kapna (jogosan) ezernyi kifogast, eszrevetelt, tisztazo kerdest, biralatot. Persze, mivel ugy lett kifejlesztve, hogy ne lehessen tamadhatatlan megoldast elkesziteni – föleg ennyi idö alatt :)

A feloras varakozas alatt meg fö sajat leveben a delikvens, aki hajlamos ra az idegeskedik, stresszel, tehat a stressztürö kepessegnek is jo probaja ez a varakoztatas … Azt most sem tudom, figyelik-e a varakozas alatt az ember viselkedeset, en mindenesetre szepen leültem, es mivel talaltamaz asztalon ceges hirleveleket, elkezdtem azokat nezegetni, igy sikeresen lekötöttem a figyelmemet.

http://www.lto.de/fileadmin/_migrated/tx_ltoartikel/assessment_535.jpg

A T. gremium elött elsö lepesben össze kellett a flip chart segitsegevel foglalnom, mire es miert jutottam, azaz jo lehetöseg volt annak ellenörzesere, hallgatosag elött milyen elöadoi stilust kepviselek, mennyire erthetöen, vilagosan mondom el, amit kidolgoztam. Ez volt a könnyebbik resze, 1-1 tisztazo kerdes hangzott csak el, aztan beindult a neheztüzerseg: kerdesek, kifogasok, ellenvetesek özöne zudolt ram, 2,5 embertöl (az igazgato ekkor meg eleg passziv volt, a mobiljat nyomkodta, csak a vegen szallt be), egymast valtva elterö tartalmu es stilusu kifogasokkal, pillanatnyi szünet nelkül. Különösen O. volt elemeben, akiröl utolag megtudtam amatör szinesz, igy remekül alakitotta az eredmenyeire büszke, es ehhez merten nagyarcu, közepesen agressziv, am nem tul okos vallalkozot. Olyanokat improvizalt a valaszaimra, hogy le a kalappal, baromi gyorsa az eszjaras kellett hozza! Szerencsere nekem is az van, de igy is leizzadtam, hogy az ellenveteseire nemcsak tartalmilag (mar az sem volt könnyü), de stilarisan is helyes valaszt adtam, a polkorrektseget sem szem elöl vesztve :)

Viszont annyira nem lep meg hogy eleg sokan elvereztek az AC-n, akadt olyan hölgy, aki szuper anyagot keszitett, remekül elöadta, de a rakerdezeseknel elöbb csak összezavarodott, kesöbb mar egyertelmüen rossz valaszokat adott, majd annyira bestresszelt, hogy a vegere sirva fakadt szegeny. Miutan tuleltem, ertekelnem kellett magam, mi volt szerintem jo a kerdesek utan (azaz megtartanam), mit fejlesztenek magamon- majd röviden visszajeleztek ezt ök is. Az nagy elönyöm volt, hogy ugyan nem csinaltam alternativakat, de a erre iranyulo kerdesre remek valaszt adtam, hogy T. Kovacs Ur, termeszetesen van B,C alternativa, de itt most az idöszüke miatt csak az üzeltileg altalam legelönyösebbet ismertettem, ha ohajtja a többit is megnezhetjük, a laptomoban vannak. Az hogy volt rizikoelemzes, felkeszüles ezek bekövetkezesere szinten piros pontot erdemlö reszt volt, mint az is hogy megvalositasi es ellenörzesi tervet is vazoltam.

 

Rövid kave es biologiai szünet utan folytatas. Szituacio az, szabadsagrol vissazterö projektvezetö voltam, aki egy, a ceg szempontjabol is fontos palyazat projektanyagaert felel. Elmenetel elött mindent elökeszitettem, voltak felelösök, de az anyag megis csak kb. 30%-os keszültsegben all, es ejfel a beadasi hataridö. Mit teszek, hogy ne bukjon a projekt? Ebben is volt svedcsavar, miutan a kepzeletbeli beszelgeteseket lefolytattam, ahol a bizottsag tagjai voltak a munkat el nem vegzö lusta kollegak, esetleg azok helyettesei (valaki szabin volt, ugyebar nyar) esetleg azok fönökei. No itt volt mindenfele viselkedes: old meg magad, miert mentel szabira ilyen projekt vegen?; szivesen segitenek, de havi jelentest keszitek, nem erek ra; raerek, de engem ez nem erdekel, ugy hülyeseg az az projekt ahogy van; beszelj a fönökömmel, ha rabeszeled akkor segitek; a mi osztalyunk erdekevel ellentetes ez a terv, nem segitek stb.

Miutan nagy nehezen sinre került az ügy 5-6-7 gyorsan lefolytatott beszelgetes utan (ekkor mar mind a 3 zsüritag aktiv volt, es elterta stilusuk, attitüdjük, a felvett szerepnek megfelelöen- erthetö miert van nekik is külön komoly felkeszites, oktatas), nyilvan az ügy miatt ideges fönökömmel is volt megbeszelesem. Ö akkor a helyzet es a terveim ismertetese utan közölte, szep, jol haladtam, de jo ha tudom, ö 3 ora mulva indul a repterre, nem 22:00-ig van idöm, hanem csak 15:00 oraig (mert kell ra az alairasa :)), szoval ez nem opcio. Itt jött vele a nagy egyeztetes, es az igazi nehezseg, hogy oldok megy egy ilyen varatlan helyzetet, mert a virtualis kollegak, vezetök olyan valaszokat adtak (jol fel volt epitve a gyakorlat, az biztos) hogy 22:00 orara kesz vagyunk, utana gyorsfutar viszi hozza alairasra, es onnan a miniszteriumba. Az nem derült ki korabban, hogy ö aznap meddig er csak ra, ne legyen megse ilyen könnyü a feladat.

A feladat sikeres megoldasa utan megint hasonlo ertekeles mint korabban, ezeknel azt is nezik, mennyire reflexiv az ember sajat magaval szemben, mennyire ismeri fel az alatala elkövetett hibakat (a bizottsag 3 tagja együtt biztos minden letezö hibat eszlel :)).

 Itt tan volt meg egy ygakorlat, de ebben nem vagyok biztos, meg egy ilyen emlekezetes esemeny reszletei is feledesbe merülnek egy idö utan … pedig alapvetöen egesz jo a memoriam.

 Vegül egy totalisan üzletidegen szerepjatek következett, emlekszem hogy amikor olvastam a feladatot, csak pislogtam magamban mint a miskolci kocsonyaban a beka- utlag azt hiszem, ez is alkalmas az emberek egy reszet igazi stresszhelyzetbe hozni.

Egy jonevü utazasi iroda, több ev utan ujra indit utat egy europai fövarosba, ahol pont en vagyok az idegenvezetö (biztos egy aspirans sem volt soha ilyen helyzetben), es azzal a kellemetlen helyzettel szembesülök, a közel 20 oras utazas utan elcsigazott utasokkal megerkezem a szalloba- ahol foglalasunk csak holnaptol van, es erre a hirre kitör a parasztlazadas, az utasok fele höbörög, ki-ki vermerseklete szerint.

Feladat: megoldani a krizishelyzetet ugy, hogy a csoportot egyben tartom (tehat nem opcio 5 ember itt marad, 6-ot ott szallasolunk el es igy tovabb), es mindeközben ugy kommunikalni, hogy a ceg johiret szem elött kell tartani. Azaz megnyugtatni a hiszterias/dühöngö utasokat, hogy lehetöseg szerint az ut elmultaval ne pereljenek – ja es termeszetesen szallast lelni.

Peremfeltetelek: egy közömbös es flegma ejszakas recepcios, akit nagy ivben nem erdekel az ügy, de be kell vonni es együttmüködesre birni, valamint 30-40 km-es körzetben nincs szallas, mert labdarugo EB v. VB van:)- mondanom sem kell, ez is csak akkor derül mar ki, amikorra valameddig eljutottam az utasokkal es vele :). Az utasok között volt hiszteriazo anya, aki kisgyerekevel beült egy fotelbe, hogy ö ugyan innen egy tapodtat sem hajlando elmenni, es egy dühös seggfej, aki a belet is ki akarja perelni ennek a lumpen bandanak (es kevesse erdekli barmifel eszerv :)).

No nagyjabol sikerült ezt is megoldani, itt az embernek nagyon elö kellett vennie a diplomaciai erzeket, empatiajat es türelmet, hogy az egymasnak reszben ellentmondo feltetelek között jol egyensulyozzon.

A nap vegere aztan bizony agyilag eleg hulla lettem, jo agymosas volt a majd 8 ora. A nap vegen megint a Evi zarta, rövid zaras, lehetöseg kerdezsre blokkal. Hogy itt mi hangzott el, abbol tan semmi sem maradt meg, de az se, mennyivel utana kaptam visszajelzest. Söt, igazsag szerint azt sem tudom, nem ott rögtön adott-e vegeredmenyt (reszletes ertekeles nelkül), de ezt csak minimalisan tartom valoszinünek.

 http://www.psychologin.co.at/tl_files/images-articles/Fotolia_19697780_S.jpg

Azt azota sem tudtam meg, eleve ilyen szokatlannak nevezhetö egyemberes AC-t terveztek-e, vagy a kenyszer hozta igy, mert a masik 3+1 kollegamat is ilyenen vettek fel. Igaz, több honap telt el 1-1 felvetel között, azaz nem is volt gyakorlati lehetöseg arra, kisebb csoportokat, legalabb parokat összehozzanak. Azert viszont erthetöen nem rantottak be eselytelen, mar a vezetöi interjun kiesett embereket, hogy a letszam teljen velük. Azt hiszem preferalt volt ez a kivitel, mert visszaemlekezve, mas területeken sem nagyon volt csoportos AC, legalabb is senki nem meselt ilyet (ez azert nem egyenlö a nem-letezessel). Alacsonyabb poziciokra, belsö fejleszteseknel viszont a DC-k (Development Center) eseten a viszont a csoportmunka divott.

 

A nemet AC-m egesz hasonlo volt, csak ott nem volt kakukktojas (idegenvezetöi) gyakorlat, mind a 3 üzleti környezetben jatszodott (koporsokeszitö üzem, dan call-center központ vezetöjevel feladat, üzleti vezetövel egy adott problemat a feladatban megadott eszköz segitsegevel elkezdeni megoldani, kiemelt szempontkent azt, hogy megertse az elvet, ertelmet, es igy azt, miert erdeke ez neki is szemely szerint)

 http://www.business-on.de/dateien/bilder/assessment_center.jpg

Az AC sikerrataja talan nem tul magas, viszont azokbol kiindulva amelyeken reszt vettem (barmelyik oldalon is voltam), atverni eleg kevesse lehet. Helyesebben at lehet, de ahhoz olyan okos es gyors eszjarasu ember kell, aki ezek miatt szerintem akkor is megfelel a feladatra, ha egyebkent atverte a bizottsagot, es reszben valotlan kepet mutatott magarol. Erdekes mod a hazai sokkal kemenyebb volt mint a kinti, amiben nem kis szerepe volt annak, hogy a hazaiban nagyon ki volt hegyezve a krizis (nehez helyzetek) kezelese temara, uj meg uj informaciokra milyen gyorsan, flexibilisen reagal az ember, hogy türi a stresszes szituaciokat. Talan indokolatlan mertekben is, a nemet egyertelmüen szakmaközelibb volt, mig a magyarban nagyobb hangsuly jutott a szoft kepessegekre. Ez azert teljesen biztos, mert az AC-feladatok kb. munkakörtöl függetlenül azonosak voltak, elteres ott jelentkezett, hogy elterö ertekelesi szempontjai voltak a bizottsagnak a betöltendö munkakörtöl függöen.

Mamuthosszu lett a visszaemlekezes, meg jo hogy nem jutott eszembe (nem volt?) mas feladat, legalabb masfel ora igy el is telt a vonatutbol, es ma is jo 30-40 perc, a szallodaban.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://nemetmindennapok.blog.hu/api/trackback/id/tr968417468

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása