Nemet mindennapok

Nemet mindennapok

Recruiting Day

2016. január 08. - Irbisz

December közepen valamikor tanulsagos volt a felveteli napunkon a reszvetel, ezuttal az egesz napon, nem csak a felen mint 2 hettel elötte.

A fejvadaszoktol kapott listat N. szürte elö, 1 oras telefoninterju+ CV ertekeles utan. Ezen a szürön akkor 7 fö esett at, abbol 6 el is jött a felveteli napra. A CV-ket, motivacios leveleket a fizetesi elvarasokkal megkaptam en is, elolvasas utan kicsit ugy ereztem magam mint Bendeguz a vöfely, Buga Jozsi megismerese utan, hogy mi lesz vele, ha ilyen okos ember kerül a bakterhazhoz, 2 embert egyböl szenior szakertönek pozicionaltak (bar en is az lennek, ha jobban menne a nyelv …).

Hosszu volt a nap, 9-10-ig közös esettanulmany kidolgozas volt nekik az elsö feladat, amit kesöbb egyenkent prezentaltak es megvedtek, a vezetöi interjuval összekötve volt ez a feladat.

En 10-töl a szimulacios jatekon vettem reszt, N. es M. tarsasagaban. A feladatunk egyszerü volt, figyelni a szerepeket, viselkedest, javaslatokat, gondolkodasmodot. Az elsö körben 3 fö volt, itt egy honfitars magyar kollega volt, aki pont az egyik szenior jelölt volt, bizony igen gyengen szerepelt, es nem a nyelv miatt, ugyanis kiemelkedöen jo angolja volt (ezt mar a telefoninterjun is hallottam, az öven en is reszt vettem). Bizonytalan, gyamoltalan volt, N. szerint teljesen össze volt zavarva. Egy roman kolleganö viszont ellenkezöleg, tuldominans, mar agressziv viselkedese miatt lett lehuzva, csapatmunkara nem tünt alkalmasnak. Egy masik roman kollega volt ebben a csoportban tan a legjobb, de ö se volt jo, elveszett a (szüksegtelen) reszletekben, tipikus mikromenedzser hozzaallasa volt.

Ezutan mentek a többi feladathoz, en maradtam itt M.-el az ujabb 3 fös szimulacional. Erdekes, a szenior jelölt itt is elverzett, egy dan hölgy, kb. hasonlo okokbol mint A., a magyar jelölt. Tul passziv, visszahuzodo, a masodik felenek a gyakorlatban kb. Semmit nem csinalt. Egy nemetnek szinten ez volt a baja, viszont egy mar regota itt elö francia jol szerepelt, majdnem kivalot kapott, o szerepelt ugy, ahogy egy szeniortol elvarhato …

Ezutan szituacios gyakorlat, az egyik jelölt szakertöt jatszott, a masik üzleti vezetöt, cel a vezetö meggyözese, aki a feladatleirasban azt kapta, hogy

  • Nem akarja a modszert, tovabbra is menjen minden ugy, ahogy eddig,
  • Siet, mert dolga van

A szakertö meg

  • Teremtsen jo kapcsolatot a vezetövel, megalapozva ezzel a tovabbi együttmüködest,
  • Tegyen racionalis es jo javaslatokat a megkapott infok alapjan.

Amit figyeltünk, termeszetesen a szakertöi szerep volt, a nemet csunyan megbukott, a francia javaslatai es ervelese mellette ismet csak jol sikerült, a kapcsolatteremtes szerintem gyenge lett, N. szerint közepes volt- esmivel nagyobb a rutinja, jobb az angolja, ennek megfelelöen atertekeltem a hallottakat. Azaz ez nekem is jo tanulasi alkalom volt.

A 4. Gyakorlat ismet paros volt, hasonlo felallasban, csak most a fönökömmel a 2 szenior jelöltet neztük meg. Hat nekem siralmasnak tüntek, elsirtam volna magam ha felveszik öket nalam magasabb pozicioba, de miveel erre nem került sor, nem sirtam el magam :D

Nem voltak eleg meggyözöek, kapcsolatteremtes, kommunikacio nem volt az ”igazi”, de igazan nagyot mindketten akkor buktak, amikor visszajelzest kellett adniuk a masik szakertöi poziciobol nyujtott teljesitmenyere. Nagyon nem volt jo, es nagyon rövid volt mindkettö.

15- 16 között ertekeltük a jelölteket, mindenki (To, To, D, N, M es en ) elmondta mit latott, hogy latta öket. A vege az lett, 6 jelöltböl csak a francia kapott zöld utat, ettöl mindenki többet vart. De a szenior jelöltek teljesitmenye nagyon szort, volt ahol kivalot nyujtottak, mashol, 2 gyakorlatnal is igen gyenget, de olyannyira hogy szakertönek sem elegendöt.

Utana ment is negyedoras beszelgetes arrol, hogy lehet meg jobban elöszürni, mert ez rossz hatasfok, es a meg szenior jelöltek is ekkorat buktak, tölünk meg nagyon sok idöt elvett (ez jobb arany eseten nem lett volna problema, 2 hettel elötte 50%-os sikerrata volt).

Kicsit vicces volt, hogy amikor a nemet jelölt került sorra, T. aki szinten nemet, csak annyit mondott, ugorjunk, szörnyü volt (a vezetöi interjun es az esettanulmany ismertetesen, megvedesen). Aztan azert megis mondott par mondatot, mi volt a baja (sok minden). De kiderült, ö csak eleve feltetelesen került be, a telefonon is hatareset volt, de nemet akinek nincs költözesi problemaja, kapott egy eselyt.

En azt mondtam, az elöszüres jo, mivel A. telefoninterjujan reszt vettem, joggal löttek be az (+ CV) alapjan senior expertnek. DE! Interjura fel lehet jol keszülni, mar lehet rutinja az embernek, viszont olyan üzletközeli gyakorlatok, amelyek hasonlitanak a mindennapokhoz, jobban mutatjak hogy eles helyeztben milyenek (mondjuk szerintem annyira nem rossszak, mint amilyennek a 2 senior jelölt tünt, vizsgadrukk is nyomhatta öket.)

Jobban belegondolva viszont, 5.5 eve a hazai leanyvallalat AC-je meg kemenyebb volt, viszont aki ott atment, az nem is vallott szegyent, ötünk közül mar ketten osztalyvezetöve avanzsaltak, P. most megbizott szakmai ov., en meg az anyaceg tanacsado cegehez sikerrel bekerültem :)

Apropo, amig ra nem borul a feledes fatyla , arrol is irok majd.

A bejegyzés trackback címe:

https://nemetmindennapok.blog.hu/api/trackback/id/tr428252220

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hujber Tünde · http://egyszeruen.blog.hu 2016.01.22. 12:29:23

Most fedeztem fel a blogodat. :)

Ami az AC-t illeti, nem vagyok híve. Ez egy vizsga, és a vizsgán a legtöbb ember teljesen másképp szerepel, mint a való életben. Ráadásul kicsit az a véleményem, hogy túl szigorúak vagytok. Ha ennyi ember nem felel meg, akkor nem lehet, hogy a kiválasztás módja nem megfelelő?

Irbisz 2016.01.22. 20:09:17

@Hujber Tünde:
Szia! Ez nem ihazán blog, iinkabb csak amolyan naplo erdekessegekről, emlitesre méltó dolgokrol, nem tudásterjesztés a célom :).

Vizsga, igy igaz, de valóságközeli. Szerintem az AC hasonlit a minden bogár rovar, de nem minden rovar bogár mondáshoz. Azaz aki ott megfelel, az meg fog felelni a munkakörében is, viszont aki nem felel meg, az nem biztos hogy nem állná meg a helyét a bizniszben.
Nálunk legalábbis ez állhat a háttérben, inkább hulljon el 2-3 megfelelő emberke és igy tartson tovább a létszám feltöltése, mintsem utána derüljön ki valaki akalmatlansága, x hónap feleslegesen beleölt munka után. Ez még valahol lean megközelités is, inkább vesszen igy el 30 munkaora, mint később 300.
Viszont nem vagyok HR-es, igy nekem nem szívügyem az AC, csak elég jó módszernek tartom, minden hibásájával együtt. Mindenesetre értelmesebb mint valami hajmeresztő 4-5 körös kiválasztási procedúra.

Hujber Tünde · http://egyszeruen.blog.hu 2016.01.26. 10:30:10

A blognak nem csak az ismeretterjesztés lehet a célja. :)

Ami az AC-t illeti, találtunk egy pontot, amiben nem értünk egyet. Főleg azt furcsállom, hogy az "inkább hulljon el 2-3 megfelelő emberke" nézetet vallod (vagy vallja a cég). Nem szeretem, amikor így játszadoznak az emberekkel, ezt nem érzem túl lean szemléletűnek. (Az ember tisztelete, ugyebár . :) Sőt, nagyobb veszteségnek érzem 2-3 megfelelő ember elvesztését, mint akár a 10 %-os profitcsökkenést. Kicsit hasonlít nekem az "inkább ítéljünk el 2-3 embert ártatlanul, mint hogy egy gyilkost is futni hagyjunk"-ra. Az AC-beni beválás nekem semmit nem mond, mert az egy mesterséges szitu. Direkt lehet "szemétkedni" egy emberrel (pl. a valóságban már rég rábólintottam volna a meggyőző érveire, de most direkt szivatom, mert nem éles a helyzet, és csak azért se bólintok). Voltam már ilyen szituációban (nem AC-ben), és gyűlöltem - a szituációt, és az illetőt is. Nem is volt utána köztünk semmilyen kapcsolat. Ezért én például elhatároztam, hogy nem megyek olyan céghez dolgozni, ahol AC-t használnak.

Szóval én inkább az emberek oldalán állok, és nem a cégekén. :)

Irbisz 2016.01.26. 10:55:03

@Hujber Tünde:
A konfliktuskezelesi, eles helyzetben valo viselkedesre eleg jo elörejelzest ad az AC, mivel erre direkt kihegyezik nem egyszer a szimulaciot. Ahol olyan a munkakör, ahol az emberekkel ilyen szituaciot könnyen elöfordulhat, ahol akar ellenseges környezetben kell magad oldalara allitani masokat, ott ez hasznos eszköz.
Sok munkakörben viszont ertelmetlen, kontraproduktiv, azaz reszlegesen egyet ertek azzal a velemenyeddel, hogy az AC felesleges, netan kifejezetten artalmas. Nalunk szerintem hasznos, egy kontroller, egy aerodinamikai szakember v. web-dizajner kivalasztasanal pl. teljesen felesleges volna- azaz az AC hasznalhatosaga a betöltendö poziciotol függ.
viszont ezt mindenre el lehet mondani, az egyes modszerek, eszközök alkalmazasanak megvannak a korlatai, a maguk alkalmazasi területei- azaz szerintem hibat követsz el, ha egy munkaltatot eleve kizarsz, mert alkalmaz AC-t. Szerintem nem sok korrelacio lehet aközött, mennyire emberközpontu a ceg, mennyire jo munkaado, es aközött, alkalmaz-e AC-t avagy sem.
süti beállítások módosítása